De 38-jarige Ter Apeler die betrokken was bij het dodelijke ongeval op 16 september 2019 op de Drentse Mondenweg bij Valthermond is dinsdag veroordeeld tot een boete van 1000 euro en een voorwaardelijke rijontzegging van een half jaar. Twee weken eerder eiste de officier van justitie nog de maximale werkstraf tegen de man. Bij het ongeval kwamen twee jongens van 17 en 18 uit Musselkanaal en 2e Exloërmond om het leven.
De man uit Ter Apel botste met zijn Land Rover tegen de Mercedes van de jongens, die vanaf de Valtherdijk de Drentse Mondenweg op reden en daarbij geen voorrang verleenden aan de Ter Apeler. Toch stond de laatste terecht, omdat hij veel te hard zou hebben gereden. Volgens de officier van justitie zou de man 140 hebben gereden, waarmee er sprake was van roekeloos rijgedrag. De officier eiste een werkstraf van 240 uur en een onvoorwaardelijke rijontzegging van een half jaar.
Dat de Ter Apeler veel te hard zou hebben gereden zou blijken uit analyse van de airbagmodule van de Land Rover. Ook was het een getuige opgevallen dat de Land Rover heel snel dichterbij kwam; deze getuige vermoedde dat de auto veel sneller reed dan de toegestane 80 km per uur. Volgens de Ter Apeler zelf reed hij wel hard, maar niet zo hard.
Lichtere straf
De rechtbank kon echter om formele redenen het bewijs van de airbag-analyse niet meenemen en kon zodoende ook niet vaststellen hoe hoog de snelheidsovertreding precies was. De rechters oordeelden wel dat door het gedrag van verdachte gevaar op de weg werd veroorzaakt, maar spraken hem vrij van het roekeloos rijgedrag. Daarmee is er sprake van één op zichzelf staande verkeersfout, maar die is niet ernstig genoeg voor toepassing van het zwaardere artikel 6 van de Wegenverkeerswet. Het lichtere artikel 5 is hier volgens de rechters van toepassing, en daar staat een lichtere straf op, in dit geval de boete.
Gevaar veroorzaakt
De rechtbank formuleert het in de uitspraak als volgt: 'Verdachte heeft gevaar op de weg veroorzaakt door met een te hoge snelheid te rijden. Mede hierdoor heeft een verkeersongeval plaatsgevonden ten gevolge waarvan [slachtoffer 1] en [slachtoffer 2] zijn overleden. De rechtbank hecht er aan op te merken dat zij zich er ten volle van bewust is dat het verkeersongeval twee jonge levens heeft geëist. De nabestaanden van [slachtoffer 1] en [slachtoffer 2] hebben een uiterst pijnlijk en onherstelbaar verlies geleden.
De rechtbank overweegt dat geen enkele strafoplegging het verdriet en het gemis van de nabestaanden kan compenseren. Echter, de mate van schuld die verdachte aan het verkeersongeval heeft, maakt dat het verkeersongeval naar het oordeel van de rechtbank geen misdrijf, maar een overtreding oplevert.
Verdachte heeft aanzienlijk harder gereden dan ter plekke was toegestaan. Indien verdachte zich aan de maximumsnelheid van 80 km/u had gehouden, had hij -ondanks het feit dat de slachtoffers hem voorrang hadden moeten verlenen- een botsing mogelijk kunnen voorkomen of had deze een geringere impact gehad.'
Zekere mate van verwijtbaarheid
'Daarmee is er naar het oordeel van de rechtbank dus wel sprake van een zekere mate van verwijtbaarheid bij verdachte, voldoende voor het kunnen bewijzen van een overtreding van artikel 5 WVW. De op te leggen straf dient daarbij passend te zijn. Met betrekking tot de persoon van verdachte heeft de rechtbank meegewogen dat het verkeersongeval ook op verdachte een grote impact heeft gehad. Verdachte is daarbij zelf gewond geraakt. Voorts blijkt uit de verklaringen van verdachte bij de politie en ter terechtzitting dat hij emotioneel zeer getroffen is door het verkeersongeval.'
Lees hier het verslag van de zitting.
Lees hier de volledige uitspraak.
SHOP LOKAAL, OOK ONLINE
- Vind wat je zoekt in ons Online Warenhuis !
DEEL DIT BERICHT- Klik op één van de icoontjes boven de foto bij dit bericht.